Google ‘promoot’ Expeditie Robinson kandidaten door misser RTL

expeditie robinson, stemmen, google--
Foto: RTL Nederland

Het jachtseizoen op een felbegeerde plek voor de realitysoap Expeditie Robinson is weer geopend. Dit jaar maken niet vier, maar zeven onbekende Nederlanders kans op een ticket voor het bekende survivalprogramma. Hoe? Door zoveel mogelijk stemmen te verzamelen. Maar het heeft er alle schijn van dat Google roet in het eten gooit en het stemmen beïnvloed. 

Er zijn in totaal zeven opdrachten die over zeven weken verspreid worden. Als jij het voor elkaar krijgt om aan het einde van de week in de top 7 te eindigen, dan ben je verzekerd van een uitnodiging op de castingdag. Inmiddels is opdracht 1 gestart, staat de teller van het aantal kandidaten op 719 en heeft de nummer 1 Danilo Kuiters inmiddels al 5.328 stemmen.

Zoekresultaten

Echter, toen wij hier op de redactie ‘expeditie robinson’ als zoekopdracht in Google intikte, zagen wij tot onze grote verbazing dat er foto’s van tien kandidaten bovenaan in de zoekresultaten verschenen. Onder elke foto staat de aanmoedigende tekst ‘Stem op’, met vervolgens de naam van de deelnemer, zoals op onderstaande foto te zien is.

expeditie robinson, stemmen, google-

Wij hebben de zoekopdracht hier op de redactie op verschillende toestellen uitgevoerd en (bijna) iedere keer kwamen dezelfde kandidaten naar boven. Door deze voorkeursbehandeling is de kans aannemelijk dat er meer en sneller op een van deze kandidaten gestemd wordt dan op alle overige deelnemers, die niet door Google getoond worden.

Sterker nog, drie van de tien kandidaten die bij ons vaak in Google met foto wordt weergegeven hebben erg veel stemmen verzamelt en stonden ook daadwerkelijk in de top 7 op het moment dat wij de zoekopdracht uitvoerde: Niek Beelen, Mark Bubberman en Mike Meijer. Ook kwam Pleun van Kerkhoff telkens naar boven. Bewijzen dat Google een rol heeft gespeeld in het hoge aantal stemmen van deze deelnemers kunnen wij niet. Maar het is in ieder geval niet eerlijk tegenover de andere deelnemers. Overigens kunnen de zoekresultaten van Google per toestel verschillen.

Oneerlijk

Yvette van der Molen stond tot donderdagavond 8 uur in de top 7 met 2.939 stemmen. Daarna zag ze dat ze steeds meer achter begon te raken. “Opvallend”, zegt van der Molen als we haar de stemkwestie voorleggen. “Ik vind het natuurlijk oneerlijk dat er blijkbaar onderscheid gemaakt wordt tussen de deelnemers en op deze manier wordt het lastig voor veel mensen om zoveel stemmen te krijgen. Helaas kan ik niet meer aan meer dan 1000 stemmen komen voor maandag, denk ik.”

 

expeditie robinson, stemmen, google
Enkele van de deelnemers die vaak in Google met foto en aanmoedigende tekst weergegeven worden als er op ‘expeditie robinson’ gezocht wordt.

Naamsvermelding

Een ander ding wat ons opviel, was dat bij het intikken van dezelfde zoekterm de naam van Pleun van Kerkhoff nogmaals bovenin opdook, direct onder de website van expeditierobinson.nl. En feit is dat Pleun veel meer stemmen heeft dan de gemiddelde kandidaat (3.324 stemmen). Dus hoeveel stemmen heeft Google Pleun gebracht?

expeditie robinson, pleun van kerkhoff, stemmen, google
Deelnemer Pleun van Kerkhoff wordt bovenaan weergegeven als men in Google zoekt op ‘expeditie robinson’ en krijgt zo een voorkeurspositie.

Kortom: Een ieder die dus ‘expeditie robinson’ intikt op Google ziet direct de naam van Pleun tussen de top 7, veel gestelde vragen en aanmeldpagina (de zogenoemde mini sitemap van een website) in de zoekresultaten staan. En direct daaronder de tien foto’s van de kandidaten. Als RTL wil dat het stemmen volledig eerlijk verloopt, zou men er voor moeten zorgen dat Google hier geen invloed op kan uitoefenen. Dat je Expeditie Robinson kandidaten via Google kan zoeken is natuurlijk handig, maar specifieke kandidaten uitlichten en met foto voorzien van de tekst “Stem op’ lijkt ons niet helemaal wenselijk.

Verantwoordelijk

Je zou denken, dit is de schuld van Google, maar dit is niet helemaal waar. De schuld ligt bij RTL Nederland. Het is een (website) technisch verhaal. Aangezien dit een wedstrijd betreft, kan en moet RTL er voor zorgen dat bepaalde pagina’s (of specifieke informatie op deze pagina’s) op de website niet geïndexeerd (en dus niet weergegeven) kunnen worden door Google in de zoekresultaten. Dat is hun verantwoordelijkheid.

Het gaat hierbij onder andere om het toevoegen van de ‘noindex’ metatag aan een pagina op een website. Deze metatag zegt eigenlijk tegen Google: deze pagina mag je niet tonen in de zoekresultaten. Dit is klaarblijkelijk niet of niet goed gedaan door RTL, dus indexeert Google de pagina’s gewoon en laat deze zien in de zoekresultaten.

Snelle stijging

Wie de top 7 deze week in de gaten heeft gehouden, heeft gezien dat meerdere deelnemers enorm veel stemmen rijker zijn geworden. In een uur tijd schoten enkele met vele honderden omhoog. Dit waren geen personen met enige bekendheid en/of een grote achterban, zoals een bekende vlogger, YouTuber of muzikant. Sommige haalde de lokale omroep of krant, maar daarbij hielt het dan ook op. Velen vragen zich dan ook af hoe deze personen aan zoveel stemmen zijn gekomen.

Stemmen kopen

Er zijn verschillende manieren om aan veel nieuwe stemmen te komen. Er zijn online verschillende bedrijven te vinden die jou aan honderden of duizenden stemmen kunnen helpen, tegen betaling. Voor 100 dollar (zo een 85 euro) koop je 1000 stemmen bij een bedrijf uit India. De stemmen worden binnen 24 a 48 uur handmatig (dus niet automatisch met software via een computer) toegevoegd, met verschillende IP adressen uit Amerika en Europa. Als dit goed gedaan wordt is er niemand die dit doorheeft. Of dit ook door sommige kandidaten bij Expeditie Robinson gedaan wordt, is niet met zekerheid te zeggen, maar opvallend is het aantal stemmen in ieder geval wel.

“Ik zou het helemaal oneerlijk vinden als er gesjoemeld wordt met de stemmen, terwijl RTL duidelijk in de reglementen heeft staan dat er op gecontroleerd wordt. Ik gooi op dit moment mijn hoop maar op de originele filmpjes waar 51 mensen door de productie gekozen wordt”, aldus van der Molen.

Controle

RTL zegt zelf te controleren op fraude en op oneerlijk verkregen stemmen. In de reglementen op de website van het spelprogramma staat:

“Indien het vermoeden bestaat van (elektronische) fraude of anderszins oneerlijke wijze beïnvloeding van de uitslag, zulks ter beoordeling van RTL, dan is RTL gerechtigd om deze stemmen te verwijderen. In dat geval zullen de betreffende stemmen niet meetellen voor de uitslag noch zal de betreffende deelnemer in aanmerking komen om geselecteerd te worden voor de castingdag.

en

“Wij controleren op neppe emailadressen en veel stemmen van eenzelfde computer of device. Alleen echte emailadressen worden als stem geteld! Het heeft dus geen zin om op deze manier extra stemmen te werven. Bij misbruik kan een deelnemers zelfs gediskwalificeerd worden.”

Wij hebben RTL ingelicht en zijn in afwachting van een reactie. Wij hopen dat dit (technische) probleem voor opdracht 2 (a.s. maandag 12:00 uur) opgelost is, zodat het stemmen volledig eerlijk kan plaatsvinden zonder invloed van Google.

 

DAGonline.nl is een uniek nieuwsplatform met het laatste nieuws uit Nederland, Suriname, Turkije, Marokko en de Nederlandse Antillen. Het idee is in 2016 geboren uit een passie voor het schrijven, affiniteit met de mensen uit deze landen en het missen van één centrale locatie waar het nieuws uit deze regio’s te vinden is. In 2017 zag DAGonline het levenslicht.

Opmerkingen