De SLM, Suriname en zijn zuiver nepotistisch beleid

2826
slm nepotisme
Foto: Konstantin von Wedelstaedt

De Ware Tijd publiceerde op 26 februari 2018 een artikel omtrent de vliegveiligheid op SLM en KLM-vluchten. De SLM, specifiek het beladingsbedrijf Procons waarmee inmiddels gebroken is, zou strikte veiligheidsvoorschriften voor het beladen van vliegtuigen niet naleven. De vliegveiligheid zou ernstig in gevaar zijn.

Bevestigd

Dat er dingen niet goed gaan, of zijn gegaan, bij de SLM lijkt mij een duidelijke en ernstige zaak. De veiligheidsrapporten waarin de KLM en Caribbean Airlines hun beklag doen bestaan echt. De KLM heeft de incidenten ook zelf bevestigd. Als het daarnaast ook klopt dat Lachmising kennis had van deze rapporten en vervolgens verzuimd heeft om in te grijpen, is hij terecht afgezet. Hij is tenslotte eindverantwoordelijke.

Lekken

Interne bonnen bij de SLM hebben de veiligheidsrapporten laten lekken. Deze anonieme bronnen zeggen dat zij dit gedaan hebben omdat zij zich oprecht zorgen maken over de vliegveiligheid en omdat het probleem al langer zou spelen en er niets aan gedaan wordt. Maar is dit wel de reden? Was ex-directeur Robbi Lachmising niet gewoon een blok aan het been van de Surinaamse regering? Moest hij er niet gewoon uitgeknikkerd worden omdat hij niet meer in het Bouterse-plan paste? Is er soms bewust gelekt met een specifiek doel?

Procons

Dit is overigens geen pleidooi voor Lachmising, want ook hij gaat niet vrijuit. Het beladingsbedrijf Procons (Professional Consultancy Service & Uitzendbureau), wat de vliegtuigen op Zanderij afhandelt, is van zijn ex-vrouw, Santuscha Raghoe. In 2011 werd de samenwerking tussen de SLM en Procons al eens beëindigd. Enkele maanden nadat Lachmising in juli 2016 terugkwam als directeur werd Procons weer ingezet om de vluchten af te handelen. Opvallend detail was dat dit zonder aanbesteding geschiede. Per maand maakte de SLM zo een 32.000 dollar over naar Procons.

SLM

De Surinaamse regering is grotendeels verantwoordelijk voor het feit dat de SLM niet doorontwikkeld en groeit. De regering betaalt de SLM maandelijks om gebruik te kunnen maken van SLM-toestellen voor onder andere staatsbezoeken. Er werd zelfs een Boeing 737 specifiek daarvoor aangeschaft. Als de SLM geprivatiseerd wordt, wat het bedrijf naar mijn mening goed zou doen, is dit lenen niet meer mogelijk. Daarnaast verliest de regering bij privatisering de macht over het staatsbedrijf. De Surinaamse regering heeft er dus alle baat bij dat de SLM niet geprivatiseerd wordt.

De mogelijkheden tot uitbreiding en groei van de SLM zijn er zeer zeker geweest. Grote luchtvaartmaatschappijen zoals Copa Airlines uit Panama, Avianca uit Colombia en Turkish Airlines uit Turkije wilde samenwerken met de SLM. Gesprekken vonden plaats, maar tot een interessante samenwerking kwam het nooit. De Surinaamse regering en de SLM zijn simpelweg niet in staat om goede deals te onderhandelen. Dit vereist ervaring, luchtvaartdeskundigheid en expertise en die mensen heeft Suriname noch de SLM op dit moment niet.

 

NDP-ers

Ondertussen wordt Denny van Ommeren, manager van SLM Nederland, naar voren geschoven als de opvolger van Lachmising. Opvallend, maar niet geheel verrassend, is dat van Ommeren ook een NDP-er is. Het moge duidelijk zijn dat dit geen toeval is.

Ook vinden er wijzigingen in de bestuursraad van de SLM plaats. NDP-er en Grassalco-directeur Sergio Akiemboto mocht aanblijven, maar houdt de eer aan zichzelf en vertrekt. De gang van zaken binnen de SLM bevalt hem niet. De voorzitter van de bestuursraad, Ranu Mathura, wordt vervangen door Jerry Rosheuvel. Ook de baan van minister Jerry Miranda van Openbare Werken Transport & Communicatie staat ter discussie.

Peggy Bouterse

Het moge duidelijk zijn dat Bouterse zijn eigen mannetjes neerzet op de voor hem juiste posities. En als ik zeg Bouterse, dan heb ik het niet alleen over de president, maar ook over zijn dochter, Peggy Bouterse. Wat velen niet weten is dat zij zo een beetje de hele boel aanstuurt in Suriname. Zo stond haar naam ook onder de ontslagbrief van Lachmising. Elke grote investeerder in Suriname die zaken wil komen doen, moet eerst langs Peggy Bouterse.

Adviseur

Peggy Bouterse-Bilkerdijk werd in september 2015 benoemd als raadsadviseur van haar vader en zijn kabinet. Zij voert het buitenlands beleid van Suriname en bemoeid zich met economische aangelegenheden. Per 1 januari 2016 zou Mitchell Labadie deze functie overnemen. Of deze wisseling van de wacht werkelijk heeft plaatsgevonden in de praktijk? Geen idee. Volgens de website van de Surinaamse regering is Labadie werkzaam op het Ministerie van Defensie.

Peggy Bouterse studeerde internationale relaties in Brazilië. Tijdens de regering-Wijdenbosch deed zij diplomatieke ervaring op en werkte zij op de ambassade in Brussel. Ook was zij jaren vestigingsmanager bij grote Nederlandse bedrijven, zoals Ahold en de Makro.

Inproser N.V.

In juli 2015 trouwde Peggy Bouterse met Malcom Bilkerwijk. Bilkerdijk heeft sinds 2014 een beveiligingsbedrijf, genaamd Inproser N.V. Het bedrijf wordt naar voren geschoven door de Bouterses en voert onder andere beveiligingswerkzaamheden uit op luchthaven Zanderij.

Nepotisme

Dit is het nepotistische beleid van Suriname in 2018. Of, beter gezegd, het nepotistische beleid van de familie Bouterse & Co. Familieleden, vrienden, kennissen en goede zakenrelaties krijgen voorkeursbehandelingen en worden doorgeschoven naar topposities. Op een zelfde manier is de omstreden Aashna Kanhai, de dochter van Irvin Kanhai (de advocaat van Bouterse in het 8 Decemberproces), doorgeschoven als ambassadeur van Suriname in India. En dit zal ook niet stoppen zolang Bouterse aan de macht is.

Suriname, in hou van jou en je gaat mij aan het hart. Het doet pijn. Ik kan alleen maar hopen op betere tijden.

John Vleerings
Columnist