Contract SLM-directeur met zes maanden verlengd

robbi lachmising,arjan kers, slm, tui, surinaamse luchtvaartmaatschappij, surinam airways
Robbi Lachmising, directeur van de SLM, en Arjan Kers, General Manager TUI Nederland bevestigen de samenwerking met een handdruk.

Het contract van Robbi Lachmising, directeur van de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij (SLM), is met zes maanden verlengd tot juli 2018. Op 4 januari jongstleden liep zijn huidige contract af. 

Samenwerking TUI

Lachmising kwam op 5 juli 2016, na twaalf jaar afwezigheid, terug bij de SLM. De Staat, aandeelhouder in de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij, deed een beroep op zijn diensten. Voor hem geen vreemde plek, want van 2000 tot 2004 was hij eveneens directeur van het bedrijf.

Onder Lachmising kwam er in december 2016 een samenwerking met TUI. Vanaf juli 2017 zet TUI zijn eigen Dreamliner 787 toestel in op de route Amsterdam – Paramaribo. In totaal wordt de route door TUI/SLM drie keer per week gevlogen. De topman zei zeer tevreden te zijn met de samenwerking met TUI.

Positief

In januari 2017 lukt het de SLM-directeur om achterstanden in de jaarrekeningen weg te werken. De jaarrekeningen 2013/2014 en 2014/2015 werden in januari en februari 2017 glad gestreken. Lachmising zei dat het boekingsjaar 2016/2017 er positief uit zag door de lage brandstofkosten. “We zitten in de rode cijfers, maar dat komt door de hele situatie in het land,” zei hij. “Vooral de dure dollars. Nu moeten we zien hoe we daar uitkomen. Maar ik denk dat we op de goede weg zijn met de SLM.”

Modernisering vloot

Dit jaar is het doel van de SLM-directeur om met modernere toestellen routes te bevliegen, ook naar nieuwe bestemmingen. In maart vervalt het huurcontract van de enige overgebleven Boeing 737-300. Deze moeten vervangen worden door moderne versies, zoals de Boeing 737-700 en 737-800, waarvan er al een gehuurd is.

In 2019 loopt het contract van de Airbus A340 eveneens af. Dit contract zal niet verlengd gaan worden. Het gedateerde toestel zal vervangen gaan worden met een moderner toestel, een Boeing 777 of een 787 Dreamliner. Omdat dit beiden tweemotorige vliegtuigen zijn, is een ETOPS-certificering vereist. Deze heeft de SLM niet. Wellicht dat de samenwerking met TUI hierbij uitkomst kan bieden.

Lachmising zou ook graag een eigen vrachtvliegtuig inlijven in de nabije toekomst.

Luchtvaartovereenkomsten

De SLM zou een veel grotere speler kunnen worden op de markt, zeker in de regio. De Surinaamse regering laat het echter al jaren afweten. In februari 2017 vertelde Lachmising aan de Surinaamse krant De Ware Tijd dat de SLM “problemen heeft om zijn vleugels volledig uit te spreiden, omdat er onvoldoende luchtvaartovereenkomsten zijn met landen in de regio.” De luchtvaartmaatschappij eiste van het Ministerie van Buitenlandse Zaken dat het zich serieus hard gaat maken om meer luchtvaartovereenkomsten te onderhandelen met verschillende landen.

Zo heeft Suriname geen luchtvaartovereenkomsten met Ghana, Verenigde Arabische Emiraten, Turkije, Cuba en Panama. Al deze landen zijn erg interessant voor Suriname als het om verdere groei en uitbreiding gaat. Wel hebben zij een luchtvaartovereenkomst met Colombia, maar deze is behoorlijk beperkt en meerdere experts hebben al aangegeven dat deze opnieuw onderhandeld dient te worden. “De mogelijkheden zijn eindeloos, maar zonder luchtvaartovereenkomsten kunnen wij niks doen”, aldus Lachmising.