Enkele gedupeerden van ‘failliet’ reisbureau alsnog naar Suriname

slm, py 994, paramaribo, amsterdam, Suriname, surinam airways, airbus a340

Denny van Ommeren, general manager van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) in Nederland, raadt mensen aan om geen vliegtickets meer te kopen bij particuliere reisbureau’s. Dit is al de derde keer in een relatief korte periode dat er groepen klanten opgelicht worden door zogenaamde B-agenten. De SLM heeft inmiddels wel geregeld dat enkele gedupeerden vandaag alsnog naar Suriname konden afreizen. 

Geen lid

Van Ommeren, die op dit moment in Suriname zit, is op de hoogte van de zaak rondom het reisbureau Fly-Su in Amsterdam. Tientallen klanten betaalden het hoge decembertarief voor een vliegticket naar Suriname, maar zij hebben deze nooit ontvangen. Achteraf bleek ook nog dat het reisbureau geen lid is van de Algemene Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) en de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).

Drukke periode

“We hebben deze berichten via social media en via het nieuws mogen vernemen. SLM betreurt het natuurlijk dat het wederom gebeurt”, zegt van OmmerenDe luchtvaartmaatschappij geeft aan dat zij de gedupeerde klanten probeert te helpen. Dit is echter een lastige klus, omdat de vluchten zo goed als vol zitten in deze periode van het jaar. “We kunnen altijd nog kijken, omdat ze de keus hadden gemaakt voor de SLM, hoe wij ze tegemoet kunnen komen. Maar we kunnen het niet compenseren, voor de reis zal toch opnieuw betaald moeten worden”, aldus de SLM-manager.

Officiële dealer

Van Ommeren raadt klanten af om vliegtickets te kopen van B-agenten. Deze B-agentschappen hebben, in tegenstelling tot officiële reisagenten, geen borg betaald. “En dat is heel veel geld, want dat is afhankelijk van je omzet. En daarom noemen wij anderen B-agenten, omdat zij een tussenagent zijn van een hele grote agent”, zegt de topman.

Feestdagen

Van Ommeren begrijpt de woede bij alle gedupeerden. “Het is natuurlijk een dreun. Vooral voor de feestdagen. Mensen hebben zich verheugd naar Paramaribo te komen in december. Dat dreigt in het water te vallen natuurlijk.”

Onbereikbaar

AT5 meldt dat de eigenaresse vandaag telefonisch onbereikbaar was en dat er een derde persoon is ingeschakeld, die zo spoedig mogelijk contact met de gedupeerden zal opnemen. Via haar voicemail biedt zij haar excuses aan. “Nogmaals, onze excuses. We betreuren deze zaak ten zeerste, omdat we vele vertrouwde klanten hadden.”