KLM vliegtickets duurder bij aankoop via derde partij

klm, distributietoeslag,vliegtickets
Foto: Nicky Boogaard

KLM-vliegtickets die niet direct bij de vliegmaatschappij zelf gekocht worden, zullen vanaf volgend jaar duurder worden. De distributietoeslag, zoals KLM het zelf noemt, zal een retourticket 22 euro duurder maken (11 euro voor een enkele reis). Dit maakte het bedrijf bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

Besparen

De KLM wil met deze toeslag, die op 1 april 2018 in gaat, kosten besparen en klanten verleiden om direct bij de maatschappij zelf te boeken. De extra toeslag geldt voor alle tickets die verkocht worden door een derde partij, die gebruik maakt van het Global Distribution System (GDS), zoals reisbureaus en vergelijkingssites. Luchtvaartmaatschappijen moeten betalen om gebruik te kunnen maken van het GDS. Daarnaast betalen zij een percentage aan de desbetreffende tussenpersoon.

“De 11 euro per enkele reis is voor ons het verschil tussen het boeken via derden of direct bij ons“, zegt KLM-directeur verkoop en services, Toon Balm tegenover het AD.

Trend

“De vraag was niet óf KLM met de toeslag zou komen, maar wanneer en hoe”, zegt directeur Frank Oostdam van de reisbrancheorganisatie ANVR. Lufthansa en British Airways gingen de KLM al voor. “Het is een trend waar we mee te maken hebben, en dat heeft allemaal te maken met de slag om de consument.”

Minder keuze

Volgens de ANVR wordt de keuzemogelijkheid voor consumenten minder door de nieuwe toeslag. “De klant gaat naar het reisbureau of een zoekmachine om keuze te hebben en te kunnen vergelijken”, zegt Oostdam.

Hij denkt dat reisbureaus manieren zullen verzinnen om de toeslag te omzeilen. Via een “houtje-touwtjeoplossing. Dan wordt het wel omslachtiger en dat is jammer. Het is belangrijk dat iedereen dezelfde opties heeft zodat consumenten de beste keus kunnen maken. En dat hoeft niet altijd KLM te zijn.”