‘Avia Partner verantwoordelijk voor geannuleerde SLM-vlucht’

slm, surinam airways, airbus a340, schiphol
De Airbus A340 van de SLM.

Avia Partner, het bedrijf dat de grondafhandeling van vliegtuigen op Schiphol doet, is verantwoordelijk voor de geannuleerde SLM-vlucht naar Suriname van gisteren. Dit melden bronnen aan deze website. Het SLM-toestel kampte met bevroren waterleidingen, die uiteindelijk kapot sprongen. De vlucht werd, na zo een drie uur vertraging, geannuleerd. 

Avia Partner zou de waterleidingen van SLM’s Airbus A340 niet voldoende geleegd hebben, waardoor het achtergebleven water is gaan bevriezen. Hierdoor is er tijdens de vlucht geen of onvoldoende stromend water beschikbaar in het toestel.

Bij navraag kon Avia Partner zelf ook geen duidelijkheid verschaffen over de kwestie. “Ik kan u daar niets over vertellen. Dit is informatie die ik niet aan u mag geven”, aldus een woordvoerder van het Belgische afhandelingsbedrijf.

Gehuurd toestel

De Airbus A340 kan vandaag niet worden ingezet. Het toestel wordt op dit moment gerepareerd op Schiphol.

De SLM heeft een Boeing 747 van het Spaanse Wamos Air gehuurd om de vluchten alsnog uit te kunnen voeren. De geannuleerde vlucht naar Suriname van gisteren (vrijdag) en de vlucht van vandaag (PY 993) worden vandaag gecombineerd uitgevoerd met het gehuurde toestel. De vertrektijd vanaf Schiphol is 15:15 uur. Normaliter vliegt het toestel dezelfde dag nog terug, maar omdat de crew verplicht is te rusten na een lange vlucht kan dit pas zondag.

Zondag zal hetzelfde toestel vanuit Suriname weer terugvliegen naar Amsterdam (PY 994). Dit betreft eveneens een dubbele vlucht, namelijk de geannuleerde vlucht van vrijdag en de vertraagde vlucht van zaterdag. De vertrektijd vanaf Zanderij is 21:30 uur (lokale tijd).

De reguliere vlucht van zondag zal, mits tijdig gerepareerd, volgens het normale schema uitgevoerd worden met de Airbus A340.

Klachten

Veel passagiers klagen over de slechte communicatie van de Surinaamse maatschappij richting zijn klanten. Meerdere passagiers zijn niet of niet tijdig ingelicht over de annulering. “De SLM mag stage gaan lopen bij de KLM, en niet alleen wat betreft duidelijke communicatie naar zijn klanten toe. De slogan ‘Flying on trusted wings’ komt niet overeen met de realiteit!”, zegt de woedende Naella die eigenlijk gisteravond met de SLM terug moest reizen naar Amsterdam, maar ook deze vlucht werd door het voorval geannuleerd.

Naella moest met haar man noodgedwongen opzoek naar een hotel voor een overnachting. Tot haar grote verbazing moest Naella alles kosten zelf voorschieten. “We moeten zelf alle kosten met betrekking tot hotel, eten en benzine voorschieten en later terugvorderen. Op de website staat dit niet vermeld. Zeer onprofessioneel”, aldus de reiziger. 

Op de website van de SLM staat dat passagiers (niet-ingezetenen) bij een annulering (waarover zij minstens een week van te voren niet zijn ingelicht) recht hebben op een gratis hotelovernachting, inclusief transport van en naar de luchthaven.

Kort gesprek

Ook Patricia zou op dezelfde vlucht naar Amsterdam moeten zitten. Zij was al onderweg naar de luchthaven, toen zij gebeld werd. “Ik ben alleen gebeld dat de vlucht geannuleerd was en dat ik vandaag om 12:00 uur gebeld zou worden met hoe en wat. Verder is er niets besproken of mij aangeboden. Het gesprek was heel kort.” Zij regelde daarom zelf een overnachting. “Ik heb gelukkig een hele lieve schoonmoeder waar ik nog een nachtje bij heb mogen slapen”, aldus de Patricia.

Updates

Ook heerst er veel onduidelijkheid bij passagiers omtrent de updates op Facebook van de Surinaamse maatschappij. De berichten zouden vaak onduidelijk en onoverzichtelijk zijn. Reizigers zoeken in de reacties zichtbaar heil bij elkaar om duidelijkheid te krijgen. De SLM krijgt vaker klachten dat de communicatie naar de reizigers vaak te wensen over laat.

DAGonline.nl is een uniek nieuwsplatform met het laatste nieuws uit Nederland, Suriname, Turkije, Marokko en de Nederlandse Antillen. Het idee is in 2016 geboren uit een passie voor het schrijven, affiniteit met de mensen uit deze landen en het missen van één centrale locatie waar het nieuws uit deze regio’s te vinden is. In 2017 zag DAGonline het levenslicht.

Opmerkingen