Copa Airlines onderweg naar Suriname, Avianca praat met SLM

Foto: CaribbeanNewsNow

Copa Airlines wil vluchten gaan uitvoeren naar Suriname. De Panamese luchtvaartmaatschappij heeft schriftelijk interesse getoond om de Surinaamse markt te gaan bedienen. Ook de Colombiaanse luchtvaartmaatschappij Avianca heeft bij de Surinaamse regering op de deur geklopt. Dit meldt de nieuwswebsite CaribbeanNewsNow.com. 

Interesse

Guyana opent binnenkort zijn nieuwe, uitgebreide en gemoderniseerde luchthaven. Daarnaast liet het grote American Airlines weten vanaf december vluchten te gaan uitvoeren naar Guyana. Suriname leek even achter te blijven op het buurland als het op de ontwikkeling in de luchtvaartsector aankomt, maar niets is minder waar. Twee grote gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen hebben nu serieuze interesse getoond en willen Suriname graag toevoegen als nieuwe bestemming: Copa Airlines uit Panama City en Avianca uit Colombia.

Copa Airlines

Copa Airlines heeft een zeer uitgebreid routenetwerk. Vanaf Panama City vliegt de Star Alliance-maatschappij naar elke stad in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied, inclusief Guyana. Suriname is het enige land wat nog ontbreekt op het lijstje van de Panamezen. Suriname ligt op dit moment geïsoleerd en mist luchtverbindingen met hoofdsteden in de regio, zoals Bogota, Panama City en Caracas. Daar komt binnenkort verandering in melden betrouwbare bronnen aan CaribbeanNewsNow.com. Copa Airlines heeft inmiddels al een schriftelijk verzoek ingediend bij de Surinaamse regering.

Copa Airlines wil nog dit jaar starten met vluchten van Panama City naar Paramaribo.

Geen overeenkomst

Copa Airlines heeft in 2015 al een poging gedaan om Suriname toe te voegen aan het routenetwerk. De maatschappij heeft destijds gesprekken gevoerd met de Surinaamse regering, mensen uit de luchtvaartsector en de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM). Het management van Copa Airlines bekeek de lokale infrastructuur en de faciliteiten op de Johan Adolf Pengel luchthaven in Paramaribo. Het is echter nooit tot een overeenkomst gekomen.

Avianca

Deze week was het management van de Colombiaanse luchtvaartmaatschappij Avianca op bezoek in Suriname. Zij hebben gesprekken gevoerd met de Surinaamse regering en autoriteiten van de luchthaven. Ook is er een ontmoeting geweest met de SLM, die al langer opzoek is naar een samenwerking met Copa Airlines en Avianca. Avianca, de op een na grootste luchtvaartmaatschappij van Latijns-Amerika, wil eveneens operaties naar Suriname uit gaan voeren. Via Bogota, de thuishaven van Avianca, kan Suriname verbonden worden met grote delen van de wereld. Guyana staat ook op het verlanglijstje van de Colombianen.

Welke rol de SLM precies gaat spelen in het geheel, is niet duidelijk. Wel is duidelijk dat de Surinaamse maatschappij dit keer wel rendement uit een eventuele samenwerking dient te halen.

Verbinding

Waar Copa Airlines zich vooral focust op Noord- en Zuid-Amerika en het Caribisch gebied, richt Avianca zijn pijlen op Latijns-Amerika, het Caribisch gebied en steeds meer op Europa. Ook Avianca is, net zoals Copa Airlines, een Star Alliance-partner. Het eerste doel van deze alliantie is om via codesharing reizigers een gemakkelijke doorverbinding via de Star Alliance-luchtvaartmaatschappijen te geven. Hierdoor kan Avianca Georgetown en Paramaribo verbinden met grote steden in Noord-Amerika, Europa, Afrika en Azië.

Luchtvaartovereenkomst

Een rapport van de Inter-Amerikaanse Ontwikkelingsbank (IDB) uit 2015 concludeerde eerder dat de luchtvaartovereenkomst van Suriname met Colombia de meest restrictieve is en een die Avianca beschermt. Vluchten vanuit Suriname mogen alleen landen in de steden Barranquilla en Cali en dus niet in de hoofdstad Bogota. Deze luchtvaartovereenkomst dient opnieuw onderhandelt te worden, zodat ook Suriname er profijt van heeft.

Sommige bronnen beweren dat de SLM een codeshare-overeenkomst heeft met Avianca. Maar tot op de dag van vandaag is er nooit een vlucht samen uitgevoerd. Als er een codeshare-overeenkomst bestaat, heeft deze geen waarde.

Advies

In een ander rapport van het IDB wordt aangeraden dat de Guyana’s (Suriname, Guyana en Frans-Guyana) verbonden zijn met Panama City en Bogota. Zeker voor Suriname en Guyana zou dit een zeer goede ontwikkeling zijn. Beiden landen komen zo uit hun isolement en worden verbonden met een mega groot en wereldwijd netwerk. Ook Turkish Airlines heeft beiden bestemmingen in 2016 toegevoegd aan zijn vluchtrooster. Ethiopian Airlines en Emirates zouden naar verluid ook bezig zijn om hun vleugels uit te spreiden naar beiden steden.