Luchtvaartdeskundige: de SLM is praktisch failliet

surinam airways, slm, suriname, airbus a340
Foto: Paul Spijkers

De Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) heeft de grootste moeite om zijn vliegtuigen in de lucht te houden en is praktisch failliet. Dit schrijft de Canadese luchtvaartdeskundige Tomas Chlumecky in een recent verschenen artikel. 

Ouderwets

De consultant verwijt de SLM onder andere te ouderwets te zijn en niet verder te kunnen denken dat zijn traditionele markten. “Het bekrompen denken heeft er voor gezorgd dat zij nooit een belangrijke speler in de regio zijn geworden. Zij hebben vele kansen gemist om belangrijke luchtvaartrechten (vrijheden van de luchtvaart) te bemachtigen”, aldus Chlumecky.

De luchtvaartdeskundige is van mening dat het roer omgegooid moet worden. “Het is tijd voor verandering, of laat de SLM failliet gaan zodat er met particulier kapitaal een waardige luchtvaartmaatschappij opgezet kan worden die de behoefte van het land dient, winstgevend is en banen creëert.”

Toesteltekort

De Franse nieuwssite France Info meldde zaterdag dat er door een vliegtuigtekort sinds 1 mei geen toestel van de SLM meer geland is op Félix Eboué, de luchthaven van Frans-Guyana. De maatschappij vliegt normaliter drie keer per week naar Cayenne. De vluchten werden veelal gecanceld. Ook vandaag is dit het geval.

Jaarcijfers

De Ware Tijd publiceerde zondag delen uit het jaarverslag van de SLM. “De vennootschap is niet solvabel en kan zonder aanvullende financiering mogelijk niet aan haar langetermijnverplichtingen voldoen”, staat te lezen op pagina 7 van het verslag.

De Surinaamse luchtvaartmaatschappij bleef in de rode cijfers gedurende het boekjaar 2016-2017. Het verlies over dit boekjaar is ruim zes miljoen dollar. Het vermogenstekort is verder toegenomen naar ruim veertig miljoen dollar. Ook de liquide middelen van de SLM zijn afgenomen met drie miljoen dollar.

Het aantal vluchten is toegenomen, maar het aantal passagiers is afgenomen. Dit is vooral het geval op de Mid-Atlantische route, de route van Amsterdam naar Paramaribo.

Reactie SLM

De SLM kwam gisteren met een persbericht naar buiten waarin het meldt dat de continuïteit van de luchtvaartmaatschappij niet in gevaar is.

“De SLM heeft een negatieve balans vanwege verliezen in het verleden, maar die schuld is voor het overgrote deel een vordering van de aandeelhouder, die daar zeer verantwoordelijk mee omgaat. Teneinde de balanspositie van de SLM te verbeteren wordt momenteel met de aandeelhouder overleg gepleegd over het omzetten van deze schuld naar een achtergestelde schuld of agioreserve.

Dat de SLM voor de grote uitdaging staat om op korte- of middellange termijn zonder subsidie van de overheid winstgevend te opereren, is een voldongen feit. Hiervoor zijn door de aandeelhouder de nodige stappen gezet, die door de Raad van Commissarissen (RvC), directie en het personeel van de SLM verder moeten worden uitgewerkt en geïmplementeerd.

Ook het doen voorkomen alsof er een meteen opeisbare schuld van tientallen miljoenen als ‘het zwaard van Damocles’ boven het hoofd van de SLM hangt, kan naar het rijk der fabelen worden verwezen”, aldus de SLM in het persbericht.

Nieuwe toestel

De luchtvaartmaatschappij zegt in het statement eveneens dat de berichtgeving in de media omtrent het ontbreken van de handleiding van de nieuwe Boeing 737-700 getuigen van ‘ondeskundigheid of laster’.

Volgens France Info staat de inaugurele vlucht van het toestel gepland op 22 mei. De eerste commerciële vlucht van de Boeing naar Cayenne staat voor 26 mei op de agenda.