SLM-directeur op de hoogte van rapporten en bevestigt incidenten Zanderij

robbi lachmising, slm, surinam airways,

In een gesprek dat maandagavond tussen de De Ware Tijd en de SLM-directeur Robbi Lachmising heeft plaatsgevonden, bevestigd de SLM-topman dat de informatie uit de veiligheidsdocumenten die het Surinaamse dagblad in zijn bezit heeft op feiten berust. Lachmising is op de hoogte van alle correspondentie en de interne en externe rapporten.

De SLM zou strikte veiligheidsvoorschriften voor het beladen van vliegtuigen niet naleven. In het krantenartikel in De Ware Tijd staat dat de veiligheid van passagiers niet gewaarborgd zou zijn en dat een vliegtuigramp een kwestie van tijd is.

De SLM zegt de berichtgeving te betreuren en reageerde met een persbericht op de ontstane commotie.

Surair Ground Service (SGS)

De Surinaamse krant schrijft dat Lachmising de verslaggever onderbrak en reageerde met “ja, ja, ja, ik ken deze correspondentie” toen hem een stuk uit een van de rapporten werd voorgedragen. Het betrof hier een rapport van een buitenlandse maatschappij die de dochteronderneming van de SLM, Surair Ground Service (SGS), aanschrijft met een klacht.

De SLM-directeur kent de documenten uit het dossier, waarin SGS met data en vluchtnummers het beladingsbedrijf Procons, dat door de SLM wordt ingehuurd, aanschrijft over de klachten van vliegmaatschappijen. Het zou gaan om dertien dossiers die de SGS heeft opgemaakt voor het beladingsbedrijf.

De Ware Tijd meldt vervolgens dat Lachmising het bestaan van alle dossiers, noch de inhoud daarvan ontkent. De topman zou geen antwoord klaar hebben op de vraag waarom er, ondanks alle rapporten, niets in veranderd in de afgelopen 2 jaar. “Als ze mijn stoel willen hebben, kunnen zij die krijgen. Ik doe het werk niet voor mezelf maar voor Suriname, voor de SLM”, aldus de directeur.

Ontkennen

De Ware Tijd zegt ook gesproken te hebben met Santuscha Raghoe, directeur van het bedrijf Professional Consultancy Service & Uitzendbureau. Op 22 augustus 2016 zou dit bedrijf voor de tweede maal aangetrokken zijn voor de levering van personeel voor de belading en afhandeling van onder andere SLM-vliegtuigen.

Het bedrijf ontkent echter alle correspondentie, ook de mails waarin het consultancy bedrijf als cc vermeld staat. Raghoe zegt dat haar bedrijf slechts verantwoordelijk is voor het leveren van personeel. Voor het opleiden van de werknemers verwijst zij naar Luchthavenbeheer en SGS. De directrice voegt er aan toen dat zij dit werk al dertien jaar doet en dat er nog nooit iets fout is gegaan.