SLM-vluchten voldoen niet aan veiligheidsvoorschriften

surinam airways, slm, airbus a340, suriname-
Foto: Douwe van der Zee

SLM-vluchten voldoen niet aan de veiligheidsvoorschriften en brengen de vliegveiligheid ernstig in gevaar. Dit meldt De Ware Tijd. Het Surinaamse dagblad zegt verschillende veiligheidsrapporten, waarschuwingen, e-mails en klachten van andere luchtvaartmaatschappijen in zijn bezit te hebben waaruit dit blijkt. Het zou in totaal gaan om 500 pagina’s aan bewijsmateriaal.

Volgens meerdere Surinaamse en buitenlandse welingelichte bronnen is er sprake van een ‘explosieve situatie’ bij de SLM en is het niet de vraag of, maar wanneer er een volgende SLM-ramp zal plaatsvinden. De bronnen meldden dat het lekken van de documenten een doel dient, namelijk dat er “onmiddellijk en drastisch ingegrepen wordt door de hoogste autoriteiten.”

Veiligheidsvoorschriften

De SLM zou strikte veiligheidsvoorschriften voor het beladen van vliegtuigen niet naleven. De KLM meldt in een rapport dat er teveel fouten worden gemaakt bij het afhandelen van haar toestellen door ongetraind en overwerkt SLM-personeel. Dit kan zorgen voor extreem gevaarlijke situaties. Het gaat hierbij om vluchten die vanaf de Surinaamse luchthaven vertrekken. De KLM maakt gebruik van de beladingsservice van de SLM. De KLM benadrukt in het rapport eveneens dat het sluiten van deuren van haar kisten niet uitgevoerd mag worden door ongetraind personeel.

In de rapporten staan eveneens diverse indringende interne waarschuwingen aan de SLM-directie. Ook wordt er in de rapportages geklaagd over het niet aanwezig zijn van beladers en/of over verkeerde beladingen die gedaan zijn van toestellen op de luchthaven Zanderij. Daarnaast zou het personeel gedemotiveerd rondlopen en vaak niet voldoen aan de gestelde veiligheidsvoorschriften. De SLM zou volgens de documenten ook niet voldoen aan de veiligheidsvoorschriften die gelden op luchthavens. Verschillende verantwoordelijke bij de SLM zouden radeloos met de handen in het haar zitten.

Caribbean Airlines

De area-manager van Caribbean Airlines maakt ook melding van het niet voldoen aan de veiligheidseisen door de SLM. Met grafieken wordt in het rapport een overzicht gegeven van alle vluchten die vorig jaar niet volgens de veiligheidsvoorschriften en gemaakte afspraken zijn afgehandeld door het Surinaamse staatsbedrijf. “Deze mensen zijn gewoon overwerkt en doen de meest onverwachte dingen”, schrijft de manager in een klachtenbrief.

Paramaribo – Amsterdam

De vluchten van Paramaribo naar Amsterdam, die met de Airbus A340 van de SLM worden uitgevoerd, zouden door het enorme laadgewicht ook gevaar lopen. Er wordt per vlucht een berekening gemaakt op basis van onder andere het aantal passagiers, handbagage en ruimbagage. Zo wordt ook de brandstof berekend. Het gewicht van een toestel is van invloed op het vlieggedrag. Of het bij de SLM gaat om een teveel aan bagage of het verkeerd laden hiervan, is niet duidelijk.

Overdreven

SLM-directeur Robbi Lachmising ontkent niet dat er veel mis gaat bij het afhandelen van de toestellen. Een ramp vindt hij overdreven. “We werken wel met veilige standaarden en getraind personeel. Ook zijn wij bezig om zaken aan te pakken. Dat zal ik u met documenten aantonen wanneer ik terug ben”, aldus Lachmising tegenover De Ware Tijd.

De directeur, die net uit China terugkomt voor een inspectie van een nieuw leasetoestel, reageert vanuit Nederland op het artikel uit de Surinaamse krant. Inmiddels zou hij zijn verblijf in Nederland hebben afgebroken en vervroegd zijn teruggekeerd naar Suriname.

Onderzoek

Minister Jerry Miranda van Openbare Werken Transport en Communicatie (OWTC) zegt inhoudelijk nog niet te kunnen reageren op de kwestie. Hij wil de documenten eerst doornemen. Daarnaast wil hij dat er een onderzoek komt. De minister zegt de kwestie “op het hoogste niveau te zullen aanpakken en indien nodig de juiste maatregelen te zullen treffen.”

SLM-ramp

De laatste en grootste SLM-ramp vond plaats op 7 juni 1989. Een Douglas DC8 stortte tijdens de landing bij Zanderij neer. 167 van de 178 passagiers kwamen om het leven. Elf passagiers en een hond overleefden de ramp.

 

DAGonline.nl is een uniek nieuwsplatform met het laatste nieuws uit Nederland, Suriname, Turkije, Marokko en de Nederlandse Antillen. Het idee is in 2016 geboren uit een passie voor het schrijven, affiniteit met de mensen uit deze landen en het missen van één centrale locatie waar het nieuws uit deze regio’s te vinden is. In 2017 zag DAGonline het levenslicht.

Opmerkingen