SLM zoekt samenwerking Air Guyana voor vliegrechten New York

surinam airways, slm, suriname, airbus a340
Foto: Paul Spijkers

De Surinaams Luchtvaart Maatschappij (SLM) wilt op New York gaan vliegen. De maatschappij heeft echter geen vliegrechten voor deze route. SLM zou daarom een overeenkomst willen sluiten met Air Guyana. Dit zegt een Surinaamse overheidsambtenaar van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Vliegrechten

SLM-directeur Robbi Lachmising heeft al eerder aangekondigd New York toe te willen voegen aan de lijst van bestemmingen, mits hij de benodigde vliegrechten krijgt. Een manier is om die vliegrechten te verkrijgen, is om een samenwerking aan te gaan met Air Guyana, die deze rechten wel heeft. SLM zou zelfs de optie overwegen om een bod te doen op Air Guyana voor overname. Een andere mogelijkheid is om een joint venture aan te gaan met de luchtvaartmaatschappij uit het buurland.

Luchtvaartovereenkomsten

Het Surinaamse staatsbedrijf maakte onlangs bekend dat het zijn vloot voorlopig verkleint. Dit is opvallend, want eerder maakte de maatschappij geen geheim van zijn uitbreidingsplannen in de regio. De SLM zou een veel grotere speler kunnen worden in de regio, maar het bedrijf heeft nauwelijks luchtvaartovereenkomsten met landen in de omgeving.

Al meer dan vijf jaar probeert Suriname nieuwe en gunstige luchtvaartovereenkomsten te onderhandelen met diverse Zuid-Amerikaanse landen, zoals Argentinië, Brazilië Chili, Colombia, Cuba en Panama. Maar tot een definitief akkoord is het nooit gekomen. Ook heeft Suriname geen luchtvaartovereenkomsten met Ghana, Verenigde Arabische Emiraten en Turkije, terwijl dit zeer interessante markten zijn voor Suriname.

Geen prioriteit

De overheid geeft overduidelijk geen prioriteit aan toerismeontwikkeling in het land, integendeel. Recent maakte de regering bekend in 2018 flink te gaan bezuinigen op het budget, dat bestemd is voor de Stichting Toerisme Suriname (STS). Een duidelijk signaal.

Lachmising heeft zich al eerder beklaagd bij het ministerie. In februari 2017 zei hij tegen De Ware Tijd dat SLM “problemen heeft om zijn vleugels volledig uit te spreiden, omdat er onvoldoende luchtvaartovereenkomsten zijn met landen in de regio. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar zonder luchtvaartovereenkomsten kunnen wij niks doen. Daarom eist de SLM ook dan het Ministerie van Buitenlandse Zaken zich serieus hard gaat maken om meer luchtvaartovereenkomsten te onderhandelen. Desnoods met een speciale tak binnen het ministerie”.

Cuba

Terwijl de SLM stil lijkt te staan, doet de concurrentie dat niet. Gister meldde de Guyanese krant News Source GY dat Fly Jamaica vluchten gaat starten naar Cuba. Ook Cuba stond op het verlanglijstje van de SLM.

Fly Jamaica vliegt op dit moment ook op New York, Jamaica, Guyana en Toronto. Fly Jamaica en Air Guyana hebben dezelfde eigenaar, de in Guyana geboren Paul Ronald Reece.

Boeing 737-700

De SLM gaat nu opereren met twee Boeing 737-300 toestellen. Voorheen waren dit er drie. De maatschappij zegt tot maart/april 2018 een snellere en zuinigere Boeing 737-700 te gaan huren. Rond dezelfde periode wilt het bedrijf nog een zelfde type toestel kopen.

Mocht het tot een overeenkomst komen, dan zal de SLM naar alle waarschijnlijkheid ook een Boeing 737-700 gaan inzetten op de route naar New York.

DAGonline.nl is een uniek nieuwsplatform met het laatste nieuws uit Nederland, Suriname, Turkije, Marokko en de Nederlandse Antillen. Het idee is in 2016 geboren uit een passie voor het schrijven, affiniteit met de mensen uit deze landen en het missen van één centrale locatie waar het nieuws uit deze regio’s te vinden is. In 2017 zag DAGonline het levenslicht.

Opmerkingen